Aktualności

Pielgrzymka do Nałęczowa

naleczow202116 października 2021 r. bankowcy pod opieką ks. Janusza Sądela i przewodnika PTTK pana Stanisława Polańskiego wybrali się na pielgrzymkę do Nałęczowa. Mimo niskiej temperatury powietrza i przejmującej wilgoci autokar z pielgrzymami był wypełniony niemal do ostatniego miejsca. Pielgrzymkę rozpoczęliśmy Mszą św. w kościele parafialnym w Wólce Niedźwiedzkiej. Zostaliśmy serdecznie przyjęci przez proboszcza parafii, ks. Stanisława Szwanenfelda. Bankowcy poznali historię drewnianego kościoła i pokłonili się otaczanej czcią Matce Bożej. Ale na tym nie koniec, na plebanii czekał na nas ciepły poczęstunek: żurek z jajkiem, placek, kawa i herbata. Pokrzepieni pojechaliśmy do Nałęczowa. Autokar zawiózł nas pod willę, w której mieści się Muzeum Bolesława Prusa. Budynek dawnej ochronki im. Stefana Żeromskiego zgromadzi pamiątki po autorze „Lalki", który regularnie odwiedzał Nałęczów. Pani przewodnik ciekawie przybliżyła nam postać Bolesława Prusa, podkreślając jego geniusz i nowatorstwo, przekraczające ówczesne trendy. Następnie podjechaliśmy pod Chatę Stefana Żeromskiego i Mauzoleum Adama Żeromskiego. Stefan Żeromski zlecił wybudowanie za powieść „Popioły" pracowni zaprojektowanej w stylu zakopiańskim przez Jana Koszczyc-Witkiewicza. W środku znajdujemy przedmioty należące do autora „Przedwiośnia". To miejsce wiążę się ze śmiercią ukochanego syna powieściopisarza, Adama. Potem swoje kroki skierowaliśmy do lessowego Wąwozu „Głowackiego". Przyjemnie spacerowało się w dolince usłanej złotymi liśćmi. Wspólną wędrówkę zakończyliśmy w Parku Zdrojowym. Ksiądz Janusz ogłosił dwie godziny czasu wolnego. Następnie spotkaliśmy się w autokarze, by wyruszyć z powrotem do Rzeszowa. Tuż przed wyjazdem ksiądz Janusz zwrócił naszą uwagę na mały, drewniany kościół pw. św. Karola Boromeusza. Zosłał wybudowany w stylu zakopiańskim według projektu Stanisława Witkiewicza. Wracając do Rzeszowa odczuliśmy kojące oddziaływanie mikroklimatu panującego w Nałęczowie, który jest szczególnie korzystny dla osób z chorobami naczyniowymi i serca. Wyciszeni wróciliśmy do Rzeszowa.